שיקום של יער לאחר שריפה, צמיחה מחודשת של זנב לטאה שנקטע, החלמה של פצע בגוף האדם, כל אלה דוגמאות למערכות בעלות יכולות רגנרטיביות.

הורגלנו לחשוב על תיקון או על שיקום באמצעות גיוס משאבים או סוכנים חיצוניים, בזמן שהרגנרציה היא איכות פנימית, אינהרנטית, שנמצאת בשפע או במחסור. כך למשל, כשפורצת שריפה ביער, המערכת אינה מחכה לדחפור שיהפוך את הקרקע או לגנן שיגיע עם אדמה ועם שתילים חדשים כדי להקים יער חדש. בתוך האדמה ובסביבה הכללית טמונים זרעי ההתחדשות, שכעת מקבלים שפע של שמש, חומרי דישון (תוצרי השריפה) והזדמנות להגיח לאוויר העולם ולחדש את הרקמה האקולוגית. יש מערכות אקולוגיות, וגם חברתיות, שהפוטנציאל הרגנרטיבי שלהן גבוה יותר, ויש כאלה שפחות. תלוי בטיב האדמה, במגוון רכיבי המערכת ובקשרים ביניהם.

יש האומרים שמערכת החינוך דומה לכנרית במכרה פחם, זו שהכורים היו מביאים איתם כדי לזהות מבעוד מועד את מצוקת הנשימה הקרבה. צאו וראו את גודל המצוקה והקושי שמורים ואנשי חינוך חווים היום, ותבינו שמערכת החינוך, כמו מערכות חברתיות רבות, משוועת לשינוי מרענן ולחידוש כוחות – רגנרציה, אם תרצו – כל שכן אחרי אירועי שבעה באוקטובר בישראל.

פרויקט תבל, המשותף למשרד החינוך, למרכז השל ולשותפים נוספים, מציב במרכז את השאלה: מהו חינוך בעידן של שינוי האקלים? במהלך חקירתה של שאלה זו, זיהינו את המושג רגנרציה כאפשרות להמשגה פוריה שתוכל לסייע לפתח ולהתאים את המערכת בתגובה לשינויים ולמשברים השונים. שאלנו את עצמנו כיצד תוכל להיראות רגנרציה בחינוך? כיצד תוכל לבוא לידי ביטוי? שאלנו את עצמנו גם מה ההבדל בין סביבתנות, קיימוּת ורגנרציה? האם ומדוע יש צורך במושג חדש, ועוד במילה לועזית, המחייבת פרשנות ותרגום? האם נוכל למצוא מושג עברי שישקף איכות זו? ומהי בכלל רגנרציה במערכות חברתיות? בחינוך? לשם בירור זה התכנסנו כאן.

בהשראת תפיסה מערכתית זו יצאנו לתהליך מחקר השתתפותי באמצעות קול קורא שהזמין אנשי ונשות חינוך מקצותיה המגוונים של המערכת ללמוד על רגנרציה ולהציע תשובות לשאלותינו. את תהליך הכתיבה של המשתתפים הנבחרים ליוותה ארנה קזין, ואת התוצרים שלו אפשר למצוא כאן, לצד מאמרים מאת חוקרים מובילים בתחום מהארץ ומהעולם.

אנחנו שמחים להזמינך להצטרף אלינו למסע רגנרטיבי אחר הרגנרציה בחינוך, בתקווה שמסע זה ישוב ויתחדש פעם אחר פעם, ויסייע לנו בימים שעוד נכונו לנו…

צוות המערכת: ד"ר ניר מיכאלי, ד"ר נירית לביא אלון, ד"ר עודד קינן, ד"ר דויד דוניץ, דודו קרני, מיטל לוי בלז, דפנה עורי מסטצ'קין, עמית לוקשינסקי

עריכת הטקסטים: ניב סבריאגו

עיצוב ובניית אתר: הליגה

שותפים מיוחדים לגיליון זה:

Close
Close
תבל

הגליון‭ ‬עוסק‭ ‬פרויקט‭ ‬שיקום‭ ‬של‭ ‬יער‭ ‬לאחר‭ ‬שריפה, ‬זנב‭ ‬של‭ ‬לטאה‭ ‬שצומח‭ ‬לאחר‭ ‬קטיעה, ‬החלמה‭ ‬של‭ ‬פצע‭ ‬בגוף‭ ‬האדם‭,‬ כל‭ ‬אלה‭ ‬הן‭ ‬דוגמאות‭ ‬למערכות‭ ‬בעלות‭ ‬איכות‭ ‬רגנרטיבית. ‬רגנרציה‭ ‬זו‭ ‬האיכות‭ ‬החמקמקה‭ ‬שמאפשרת‭ ‬את‭ ‬החיים‭ ‬עצמם‭, ‬את‭ ‬ההתפתחות, ‬השגשוג‭, ‬השיקום‭ ‬וההתחדשות‭ ‬שלהם‭. ‬תומכת‭ ‬בשינוי‭ ‬וגמישות‭ ‬ומאפשרת‭ ‬הבראה‭ ‬וחיות‭ .‬ומהי‭ ‬רגנרציה‭ ‬בחינוך? זו‭ ‬הסיבה‭ ‬שלשמה‭ ‬נתכנסנו‭. ‬

הגליון‭ ‬עוסק‭ ‬פרויקט‭ ‬שיקום‭ ‬של‭ ‬יער‭ ‬לאחר‭ ‬שריפה, ‬זנב‭ ‬של‭ ‬לטאה‭ ‬שצומח‭ ‬לאחר‭ ‬קטיעה, ‬החלמה‭ ‬של‭ ‬פצע‭ ‬בגוף‭ ‬האדם‭,‬ כל‭ ‬אלה‭ ‬הן‭ ‬דוגמאות‭ ‬למערכות‭ ‬בעלות‭ ‬איכות‭ ‬רגנרטיבית. ‬רגנרציה‭ ‬זו‭ ‬האיכות‭ ‬החמקמקה‭ ‬שמאפשרת‭ ‬את‭ ‬החיים‭ ‬עצמם‭, ‬את‭ ‬ההתפתחות, ‬השגשוג‭, ‬השיקום‭ ‬וההתחדשות‭ ‬שלהם‭. ‬תומכת‭ ‬בשינוי‭ ‬וגמישות‭ ‬ומאפשרת‭ ‬הבראה‭ ‬וחיות‭ .‬ומהי‭ ‬רגנרציה‭ ‬בחינוך? זו‭ ‬הסיבה‭ ‬שלשמה‭ ‬נתכנסנו‭. ‬